A very rare post. #InMalay


Hari ini hari rabu, 
kome-kome nak tahu?


Dan itu adalah cubaan saya untuk membuat pantun. Adakah ianya successful attempt ? andalah juri saya. 




Earlier today, Hijabify 2.0 was conducted in University of Malaya and incase you guys didn't know, I am actually one of the committee in making this event happen. 

We invited 2 speakers for the forum . They were both amazing! it was amazing! You know when u attended talks, sometimes u can feel that the person giving the talk is not being honest, or that it is all scripted so it doesn't sound sincere? So you just left the room as if nothing happen and it doesn't touch your heart if i may say. 

But it wasn't the case for today's forum. Our speakers were Miss Sumi Jones and Miss Hana. Our topic was about finding balance between liberalism and traditionalism and how to let people see beyond your Hijab and something along that line. 


However most of talk was about finding your religion and in way finding yourself. Antara points yang aku rasa paling menarik sekali is bila dia cakap pasal how to learn islam. Kan kita - kita orang biasa ni, selalunya malas untuk membaca so kita kalau nak tahu pasal islam kita kene attend talk, or bila ada certain part pasal agama yang kita tak tahu kita tanye ustaz - ustaz and kenkadang kita just brush off je soalan tu and hidup lah dalam ignorance. Teman - teman, ignorance is not bliss. 

One of the panelist tu ( aku tak mau habaq mana satu kat hampa padan muka tak datang hijabify), dia cakap bila dia first nak belajar pasal Islam, dia baca Quran dari start sampai habis. Dia baca Quran yang ade translation. Hat kita ni dulu kekecik ade le buat khatam Quran tapi bahasa arab laa, memang aku tak faham ape lah tapi khatam! ade la bagi pulut kuning kat member-member. 

( incase culture kita berbeza, di sekolah aku dulu, kalau khatam quran, semua orang bagi pulut kuning dengan kari ayam and air kotak. So aku paling excited bila tahu ade orang nak khatam boleh makan. Aku si budak kecik gemuk suka makan )


Bila dia cerita tu aku sedar lah, aku dah lama dah menjadi orang islam dan mengamalkan ajaran-ajaran islam. lengkap tak lengkap tu lain cerita tapi aku dok kata kat orang aku orang islam, dok marah kalau orang putih dok associate Islam ngn terrorism tapi aku sendiri tak pernah cuba baca translation Quran full sedangkan quran tu lah kata-kata Allah yang sebenarnya. Aku terus macam mindblown dengan fakta pasal diri aku sendiri.

Pastu dia ada cakap jugak, pasal learning Islam from a muslim. Maksunya macam kita tengok orang Islam yang lain macam tu so kita assume oh islam macam tu lah. Itu pun is a wrong approach which aku rasa relates dengan point dia atas yang kita rely on other people too much when learning our own religion.

Maka dengan itu, saya ada azam baru dan saya menyeru teman-teman saya untuk mengikut bersama- sama. Ni niat lah who knows jadi tak jadi tapi niat pun okey lah noh. Ramadhan kan nak dekat dah kan, aku aim instead of bace quran macam biasa, aku macam nak fokuskan dengan part translation dia. Masalahnya sekarang saya tidak ade quran translation English dan hanya ada BM di rumah. BM saya agak lemah, kalau baca dalam BM aku takut aku faham kot lain nnti. 



Conclusion nya sapa nak donate quran translation English bak ah! hahhahahaha

p/s : ada certain part tu aku guna kita- kita, aku bukan assume hampa semua teruk macam aku, cuma aku tak nak lonely sensorang so aku guna kita macam lah aku ade geng dan kawan yang ramai. 




Comments

Popular Posts