Another thing about folio geo ..

HASIL KAJIAN

Daripada hasil maklumat yang saya kumpulkan saya mendapati bahawa lewat tahun 19 80 an pengangkutan bas adalah alat pengangkutan yang penting untuk mengangkut penumpang . kami mendapati bahwa penumpang yang menggunakan bas terdiri daripada murid sekolah pekerja jabatan kerajjaan , peniaga serta individu sama ada dari stesen utama atau stesen kecil di sepanjang perjalanan bas ini .

Walaupun perkhidmatan bas agak lambat dan kurang selesa tapi kosnya adalah lebih murah jika dibandingkan dengan pengangkutan lain .faktor inilah yang menyebabkan penduduk memilih untuk menggunakan pengangkutan bas ini .




(buat peta minda yg menunujukkan kepentingan pengangkutan terhapat penduduk )





Hasil pemerhatian menunjukkan lebih ramai orang menggunakan perkhidmatan pada cuti minggu berbanding dengan hari biasa.ini adalah kerana ramai orang hendak ke pekan untuk membeli belah dan memenuhi keperluan asas .


HARI AHAD ISNIN SELASA RABU KHAMIS JUMAAT SABTU
JUMLAH PENGGUNA 200 104 120 115 130 250 300



Hasil daripada soal selidik ini, saya mebdapati golongan yang paling ramai menggunakan kereta api ialah mereka yang bersekolah, bekerja . ini kerana, mereka harus berangkat ke sekolah, tempat kerja dan menuju ke destinasi tertentu.terdapat juga perniaga yang berniaga di stesen bas.
Di kalangan pekerja yang bekerja dengan kerajaan atau swasta pula memberikanpendapat bahawa sistem pengangkutan bas ini memberikan kepentingan bagi mereka untuk untuk berulang alik ke tempat kerja ke kawasan tempat tinggal.selain itu, mereka menggunakan pengangkutan bas kerana perkhidmatannya lebih murah daripada sistem pengangkutan lain, misalnya teksi.




Masalah yang sering dihadapi oleh penumpang bas ialah apabila bas mengalami kerosakan di dalam perjalanan . ini menyebabkan perjalanan mengambila masa lebih lama dan perjalanan terpaksa dibatalkan dan ditangguhkan . hal ini menyebabkan berlaku ketidakcekapan perkhidmatan yang disediakan .
Bagi mengurangkan masalah berlakunya kerosakan bas , pemandu bas perlulah memeriksa keadaan bas mereka sebelum bertolak . selain itu , kekurangan tiket bas merupakan satu masalah yang harus dipertimbangkan . ini kerana jumlah penduduk jitra terutamanya pelajar makin meningkat dan apabila tiba musim cuti pelajar sering mengalami masalah untuk pulang dan ada yang terpaksa bermalam di stesen bas.oleh itu , pihak pengusaha perlulah menggunakan teknologi tinggi dan moden untuk memudahkan pelajar membeli atau menempah tiket dengan lebih mudah .



FINISH ~

Comments

Popular Posts